Vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon begeleidt hen bij het oplossen van de klacht. Hieronder treft u informatie aan over de interne- en externe vertrouwenspersoon en de landelijke klachtencommissie. Uiteraard is het van belang allereerst in gesprek met de direct betrokkene(n) een klacht te bespreken en zo mogelijk een klachtmelding te voorkomen. Mocht dit niet hebben geleid tot een bevredigende oplossing dan kunt u bij de intern begeleider en/of de directeur terecht. Mocht dit ook niet hebben geleid tot een oplossing dan kunt u zich wenden tot onze intern vertrouwenspersoon.
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is een laagdrempelig aanspreekpunt op school en werkt bij een klacht zo nodig samen met de coördinator van de externe vertrouwenspersoon van de GGD. Op onze school Susan van Buuren de interne vertrouwenspersoon. U kunt haar bereiken via
Externe vertrouwenspersoon
Soms is het fijner om een zorg of klacht over school te delen met iemand die niet direct aan de school verbonden is. De externe vertrouwenspersoon (VP) van OPO-R is voor alle ouder(s) / verzorger(s) en collega’s beschikbaar om te luisteren, te adviseren en mee te denken naar een passende oplossing.
Onze externe Vertrouwenspersoon is Anya Wiersma. U kunt haar bereiken via mail (ijgenweizer@gmail.com)
of telefonisch 0612232467 (tijdens kantooruren) .
Formele klachten
Een formele klacht wordt ingediend bij het bevoegd gezag van stichting OPO-R ter attentie van het bestuur. Het bevoegd gezag kan de klager voorstellen de klacht zelf op te pakken of ervoor kiezen de klacht door te sturen naar de Landelijke Klachtencommissie (LKC).
Als de klager niet wil dat het bevoegd gezag de klacht oppakt of als de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid van de klager is, wordt de klacht doorgestuurd naar de LKC. De LKC is gevestigd in gebouw 'Woudstede', Zwarte Woud 2 te Utrecht. Het postadres is: postbus 85191, 3508 AD te Utrecht. U kunt ook bellen naar 030 280 95 90 of mailen naar info@onderwijsgeschillen.nl.
De Klachtencommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het bevoegd gezag over:- (on)gegrondheid van de klacht,- het nemen van maatregelen,- overige door het bevoegd gezag te nemen besluiten. De Klachtencommissie neemt, ter bescherming van de belangen van alle direct betrokkenen, de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij de behandeling van een klacht. De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle zaken die zij in die hoedanigheid vernemen. Meer informatie vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl.